Barcelona, part II

Matkaraportin ensimmäinen osa löytyy edellisestä postauksesta.

----

Espanjan reissun kohokohta oli ystäväpariskunnan häät Zaragozassa, jonne ajettiin toisen ystäväpariskunnan kanssa vuokra-autolla. Matka Zaragozaan Barcelonasta oli muistaakseni noin 300 kilometriä ja siellä me oltiin pari yötä hotellissa nimeltä Oriente. Ensimmäinen ilta kului Tapas-baarikierroksella vanhalla tutulla kaveriporukalla. Kierrettiin niin monta baaria, että putosin jossain vaiheessa laskuista, ja osa tapaksistakin jäi kuvaamatta. Mutta olipa ihanaa!

Seuraava aamupäivä menikin Zaragozaa kierrellessä (hyvin hallittavissa oleva kaunis pikkukaupunki).

Illan kohokohta oli tietenkin Häät! Morsian oli kaunis, sulhanen komea, vihkiminen katolinen ja espanjaksi (en ymmärtänyt mitään, mutta tunnelmallista oli), puitteet mahtavat, hääjuhla ja ruuat ylenpalttiset, ihanaa juhlaseuraa. Kaikki oli ainakin häävieraan näkökulmasta täydellistä, toivottavasti myös morsiusparin. Hääjuhla oli espanjalaiseen tyyliin vasta hyvin myöhäinen ja vihkimisen jälkeen ehti hyvin käydä kuinkas muuten kuin tapaksilla jälleen. Juhlakampauksen yritin tehdä sivulle serkkuni Sannan ohjeiden mukaan, mutta en ole kyllä ollenkaan hyvä tässä hiusten laitossa.

Ihmeen hyvin jaksoin aamuneljään asti mahani kanssa muun juhlaväen joukossa. Juhlamekoksi olin hankkinut Mamalicious-malliston mekon, jonka päälle jouduin pukemaan jakun sillä Zaragozassa oli kylmä (todella vilpoisentuuliset +16 astetta). Uudet juhla-avokkaatkin (Michael Kors) olin hankkinut, ja ne olivat niin hyvät jalassa, että jaksoin niilläkin aamuyöhön saakka, vaikka varaballerinat olivatkin mukana.

Kehuinko jo häitä? Morsian oli etukäteen jo kertonutkin, että espanjalaisissa häissä on harvoin mitään suurempaa ohjelmaa ja näin oli näissäkin häissä. Morsiamen isän puhe sentään oli suomalaistyyliin. Ruokaa sen sijaan oli ja juomaa (juomat nyt tietenkin menivät minulta ihan ohi). Ruuat sentään ei, hyvää oli! Morsian ja sulhanen näyttivät pelkästään onnellisilta koko illan.

Hääjuhlan jälkeen sattuikin hauska sattumus. Olimme liikkeellä juhlapaikalle vuokra-autollamme, ja minä tietysti toimin kuskina, kun muu porukka nautti virvokkeista. Takaisin tullessa navigoijina toimivat mieheni ja ystäväni mies, eikä meille kellekään ollut täysin selvää, miten hotellin eteen ajetaan, sillä siinä meni ratikkaraiteet, ja paikalle tultiin kävelyaukiolta. Kartanlukijat ohjasivat meidät kuitenkin siitä kävelyaukion läpi, mistä tietenkään ei olisi saanut ajaa, mutta ajattelimme, että kello on 4.30 aamulla, ei ketään ole paikalla. Paitsi poliisit, jotka tietenkin pysäyttivät meidät hotellin oven edessä. Mieheni selittää kravatti köytettynä otsalleen, että jätämme vain nämä kaverimme tästä ja käymme pysäköimässä auton. Itse olen ihan tuppisuuna hiljaa ja poliisi puhuu tiukkaan sävyyn ensin espanjaa ja sitten huonoa englantia ja sanoo, ettei tästä olisi saanut ajaa. Minä annan ajokorttini ja pyytelen anteeksi ja "I didn't know, I am a tourist, this is a rental car, I am sorry I can't speak spanish". Poliisit syynäävät ajokorttia, jonka jälkeen ne kysyvät tiukasti "have you been drinking alcohol", johon minä, että "heavens NO, I am pregnant!". Tämän jälkeen poliisi aloittaa anteeksipyytelyn ensinnäkin siitä ettei heti huomannut raskauttani ja sitten siitä, että puhuu huonoa englantia ja sitten vielä kertaalleen siitä, ettei huomannut raskauttani. Ja kehoittaa meitä jatkamaan varovasti matkaa parkkiin. :D Mahtava meininki, liikennesäännöt eivät siis koske raskaana olevia Espanjassa!

Seuraava päivä olikin sunnuntai, jolloin ajoimme takaisin Barcelonaan, tällä kertaa asuinpaikkana oli Hotel Hesperia Metropol. Ei tässäkään hotellissa ollut mitään vikaa, paitsi huone vaikutti ensi alkuun vähän tunkkaiselta ennen kuin saimme ilmastoinnin hurisemaan. Nyt kun Ramblan pohjoispää oli jo nähty, niin tämä hotelli oli lähellä El Bornin aluetta, aika lähellä rantaa. Mies joutui taas tekemään töitä maanantain, joten mulle tuli brunssia kavereiden kanssa ja omaa kiertelyä (ja vähän shoppailua). Täältä ostinkin sen Desigualin mekon ja paidan pojalle, joista jo aiemmassa postauksessa mainitsin. Shoppailun jälkeen olikin hyvä mennä tekemään katumusharjoituksia Santa Maria del Mar -kirkkoon. Sen jälkeen kiertelin El Bornin alueen ristiin rastiin (ihania pieniä putiikkeja, laukkuja, kenkiä, kallistakin). Jätin kuitenkin ostamatta, eniten ehkä harmitti se, etten löytänyt yksiäkään hyviä kenkiä. Ihminen menee Espanjaan, eikä osta kenkiä, voi että. Syy tehdä uusi reissu lähiaikoina.

Myöhemmin iltapäivällä lähdettiin miehen kanssa kahville ja kävelykierrokselle. Osuttiin Columbuksen patsaalle, jossa parveili FC Barcan paidoissa hirmuisen paljon ihmisiä ja osa kantoi FCB:n fanilippuja. Barca oli varmistanut viikonloppuna liigan mestaruuden ja arveltiin, että jotain juhlintaa tässä on käynnistymässä. Löydettiin paikka, jossa lippuja jaettiin ja mies haki meille liput, jotka vietiin sitten pojille tuliaisiksi. Sitten jäätiin kadun varteen odottamaan, sillä odottava tunnelma siinä oli ja pääteltiin, etteivät ihmiset siellä turhaan seiso. Kello oli noin varttia vaille kuusi illalla ja me ajateltiin, että kuudelta varmaankin tapahtuu jotain. No ei tapahtunut. Mutta puoli seitsemän jälkeen tavallinen liikenne tyrehtyi, tuli poliiseja ja järjestysmiehiä ajamaan ihmiset pois kadulta tien reunoille. Sen jälkeen tuli ratsupoliisiarmeija, jonka perässä lakaisuautot (lakaisivat hevosten kakat pois, hihii) ja sitten moottoripyörä- ja autoilevat poliisit. Sitten alkoikin karnevaali ja biletysautojen jono. Yhdessä isossa avolavabussissa oli tietenkin FC Barcelonan joukkue!!! Kannatti odottaa! Erityisesti mua huvitti, että 5-vuotias poikani oli edellisellä viikolla sanonut ennen matkaamme, että "toivottavasti sitten isin kanssa näette siellä Barcelonassa Messin ja Iniestan". Niin kuin se nyt olisi joku sääntö, että Barcelonassa näkee aina Barcan jalkapallotähdet. No nyt voitiin viedä pojalle tuliaisiksi tieto, että nähtiin koko joukkue! Lapsille tuotiin tietenkin tuliaisiksi myös Messi-paidat, kuinkas muuten.

Tähän oli hyvä lopettaa koko reissu. Illalla käytiin vielä ystäväporukalla syömässä (La Luna -ravintolassa El Bornissa - aivan taivaallista ruokaa, pöytään taisi tulla 5 erilaista tilausta ja kaikki olivat todella hyvä annoksia). Seuraavana aamuna otettiin aikainen taksi lentokentälle ja palattiin Suomeen.